Syksyn tullessa, pimeys laskeutuu Suomen kamaralle tuoden
mukanaan myös öiden kauhut ja monsterit koloistaan. Meikäläisen pelimaailmalle
pääsi käymään myös samoin, tälläinen synkiö kun olen. Tällä kertaa
suurennuslasin alle pääsi Dead Space. Peli, jonka nyt toistamiseen olen
aloittanut. Ensimmäisen kerran pelasin tätä peliä vuonna 2012 (alkaa vähän
tuntumaan, että mitä en olisi silloin pelannut?). Kävi kuitenkin niin, että
läppärillä pelatessa peli-into ei pysynyt, ja jumituin johonkin muka tosi
vaikeaan kohtaan jo ensimmäisen 20min aikana. Eikä peloittavat nurkan takaa hyppivät
monsterit auttaneet kauhusta ja vihasta kankeana olevaa minääni. Syytän myös
pelin keskeytymistä kun annoin tuttavani pelata tallennustani, jonka takia en
tiennyt enää yhtikäs mitään pelin tarinan kulusta. Nyt tämän syksyn myötä tuli
kuitenkin sellainen olo, että olisipa kiva vihdoin saada pelattua kyseistä
peliä piiiiiiitkästä aikaa, joten eikun tuumasta toimeen. Ja ihan vaan knoppitietona,
Dead Spacen on kehittänyt EA Redwood Shores ja sen julkaisun suoritti EA.
Julkaisu tapahtui lokakuussa 2008. Kohta
siis 10-vuotis merkkipaaluun tämäkin peli päässyt.
Welcome aboard.. Gee thanks? |
Dead Space on siinä määrin suuren suosion saanut peli, että
siitä on tehty 3 osaa sekä elokuva. Dead
Spacen jälkimmäiset osat on vielä itsellä koskemattomina, mutta ehkä joskus
pääsen myös niihinkin käsiksi. Elokuvan olen joskus itsekin katsonut, ja sen
perusteella tiedänkin jo osittain mistä koko pelisarjassa on kyse. Ennen
elokuvan mölläämistä, en siis tiennyt mistä
koko höskä kertoo. Ainut tieto oli vain, että se on jonkinsortin scifikauhua.
Aletaanpa sitten valaisemaan vähän pelin taustoja sekä
myöhemmin hieman tarinaakin. Dead Space sijoittuu vuoteen 2508, jolloin ihmiskunnan
kohtalo on heikolla hapella. Maapallolta on resurssit loppuneet, ja ihmisten
ainoa toivo selviytyä on löytää toinen elinkelpoinen planeetta. Sen lisäksi
ihmiset tarvitsevat paljon resursseja (tässä tapauksessa kaivostoimintaa)
elättääkseen itsensä, josta pääsemmekin pelin sijaintiin. USG Ishimura on
suurin ja merkittävin niinsanottu ”planet crack” -alus. Planet crackilla tarkoittaen
sitä, että planeetta kirjaimellisesti halkaistaan kaivostoiminnan
edistämiseksi. Concordance Extraction Corporation (ihan hirvee nimihirviö) eli tuttavallisemmin
CEC omistaa USG Ishimuran. USG Ishimuran ja muiden planet crack –alusten avulla
tapahtuvan kaivostoiminnan avulla ihmiskunta on selviämässä lähes varmalta
tuholtaan.
Puvun päivitys, koppiin ahistuun! |
Kuten jälleen tästä eteenpäin teksti sisältää spoilereita. En kuitenkaan kerro
pelin suuria juonenkäänteitä, vaan pyrin selittämään miten pelissä tapahtuviin
tilanteisiin on jouduttu. Osasyynä tähän myöskin se, että allekirjoittanut on
ollut hieman laiska pelaamaan muutakin kuin Overwatchia, niin en ole tekstiä rustatessa
vielä saanut peliä pelattua läpi asti. Lähellä kuitenkin on. Varoituksen sana
on siis annettu spoileista, vastuu niistä siirtyy nyt sinulle.
Necromorphit halailee vähän turhankin innokkaasti |
Mutta sitten itse asiaan. Pelin alkaessa pääsemme kohtaukseen, jossa insinööri
Isaac Clarke (fun fact: nimi on yhdistelmä kahdesta scifikirjailiasta; Isaac
Asimovista sekä Arthur C. Clarkesta), korpraalit Johnston & Chen,
turvallisuuspäälikkö Zach Hammond sekä spesialisti Kendra Daniels ovat saaneet
stressisignaalin Ishimuralta ja ovat matkalla kyseiselle alukselle Aegis-VII
–planeetan luokse. He työskentelevät itse USG Kellion ”planet crack”
–aluksella. Pelin päähahmona saamme pelata Isaacia, sillä hänen syynsä lähteä
tälle mystiselle seikkailulle on se perinteinen. Neito, joka on hänen
tyttöystävänsä Nicole, on hädässä ja hänen on pelastettava neito.
Viisikon yrittäessä laskeutua alukselle käy kuitenkin köpelösti ja heidän
aluksensa vaurioituu laskun yhteydessä. Pääsemmekin heti huomaamaan, että
Ishimura vaikuttaa hylätyltä eikä sillä positiivisella tavalla. Seinät ja
lattiat ovat saaneet uuden verenpunaisen roiskahtaneen sisustusvärin. Eikä
aikaakaan, kun tätä sisustamista päätetään jatkaa Necromorphin toimesta.
Viisikostamme kaksi henkilöä pääsee sisustamaan itsellään odotushuonetta. Ribs
in peas. Necromoprhit muistuttavat ihmisiä, mutta todella epämuodostuneesti ja
heidän halinsa ei ole yhtä lempeä kuin ihmisen. Itse nimikin kertoo jo varmaan
millaisista otuksista on kyse. Isaac huomaakin hyvin pian, että alus vilisee
kyseisiä olentoja eri muodoissaan.
Pelin tarinan edetessä, alkaa selvitä syyt mitä aluksella on
tapahtunut ja miksi. Isaac löytää ääni- ja tekstitallenteita aluksen
tapahtumista, eivätkä ne ole mitään kaunista liirumlaarumia. Selviää, että
Ishimuran kapteeni kuuluu Unitology –kulttiuskontoon, ja on tämän agentti.
Unitology –kultti uskoo transformaatioon ja uudelleensyntymiseen. He uskovat,
että muukalaiset (avaruusolennot) ovat luoneet ihmiskunnan, ja he pääsevät
yhdistymään toistensa kanssa kuoleman jälkeen (hyi ku irstasta ”:D”). Tässä kohtaa
voimme kiittää Marker –artefaktia, joka ilmeisimmin auttaa tuossa aktissa. Unitology
on Dead Spacen maailmassa iso uskonnon kultti. Voisin kirjotella Unitologystä
vaikka ja kuinka, mutta pääpiirteissään tämä saa riittää tähän tekstiin. Luulen
muutenkin, että jos jotakuta teistä kyseinen kultti alkaa kiinnostamaan
enemmän, osaatte itse googlettaa ja alkaa palvomaan Altmania.
Sanosin notta päätöntä menoa mut taitaaki olla päinvastoin? |
Aiemmin mainitsemistani tallenteista selviää myöskin, että Aegis-VII planeetta
oli asetettu karanteeniin Maan
hallituksen johdosta. CEC (tää on se nimihirviö, minkä aiemin mainitsin) ei
kuitenkaan ota tätä karanteenia huomioon, sillä planeetta oltiin havaittu
erittäin mineraalirikkaaksi. Aiemmin mainitsemani Marker –artefakti tuodaan
Ishimuralle, ja pian sen jälkeen siviilien keskuudessa alkaakin tapahtumaan.
Aluksella ja planeetalla olevat siivilit alkavat oirehtimaan hysteriaa ja
saamaan vainoharhoja, unohtamatta väkivaltaisia hallusinaatioita. Oireilevia
potilaita tutkittiin kyllä, mutta se osoittautui mahdottomaksi sillä potilaat
alkoivat murhaamaan muita sekä itsensä. Näistä tapahtumista huolimatta
planeetan halkaisu aloitettiin viikkoa myöhemmin, jonka jälkeen siirtokunnassa
alkoi outo orgaaninen kasvu. Tämä kasvu aiheutti asukkaiden muuttumisen sekopäiksi
ja lopulta muodonmuutoksen necromorpheiksi.
Isaac katselee tissilehtiä |
Se, että selviääkö Isaac ja hänen toverinsa aluksen kauhuista, ja se miten
Isaacin tyttöystävän käy jääkin salaisuudeksi. Myös mystisen Unitologyn Red
Marker –artefaktin kohtalo jää auki. Nämä kohdat selviävät vain heille, ketkä
ovat peliin itse tutustuneet tai toisella tapaa tiedon etsineet. Dead Space on
ollut minulle mielenkiintoa herättävää pelattavaa, tykkään tosi paljon
tarinapohjaisista peleistä sillä ne luovat juuri sen oikean tunnelman pelille.
Pääpaino pelissä on selkeästi tehty tarinalle, ja siihen kuinka kaikki
tapahtui. Sitä ei ole ängetty täyteen hyppysäikkykohtauksia, mutta niitä on
kuitenkin sisällytetty peliin. Ei liikaa, ei liian vähän. Liikojen
hyppysäikkyjen määrä vain aiheuttaisi nopean kyllästymisen, ja liian vähäinen
olisi lällyä. Ja kuka nyt lällystä tykkää missään muodossa?
Matonen koitti viiä Isaacin mukanaan |
Altman be praised!
Kauhuisaa syksyn jatkoa,
-murmu
23.10.-17 edit:
Peli läpi, ja kuten aina hyvän pelin jälkeen. Jäi tyhjä olo, ja alkoi haluamaan lisää samankaltaista viihdykettä. Pitääköhän tässä alkaa heti toista osaa mättämään?
23.10.-17 edit:
Peli läpi, ja kuten aina hyvän pelin jälkeen. Jäi tyhjä olo, ja alkoi haluamaan lisää samankaltaista viihdykettä. Pitääköhän tässä alkaa heti toista osaa mättämään?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti