Tänään viikonlopun kunniaksi
jatkan Crash Bandicoot –kirjoitusten sarjaa, ja vuorossa on sarjan kolmas osa.
Crash Bandicoot 3: Warped ilmestyi vuonna 1998, ja se toi sarjaan paljon uutta
ja mielenkiintoista sisältöä. Mikäli oikein muistan, niin Warped oli toinen
Crash-peli, joka meidän perheeseen hankittiin. Ero ensimmäiseen peliin oli
valtava, mutta suurimman osan uudesta materiaalista otimme hyvin vastaan.
Jälleen kerran isoveljeni pelasi peliä enemmän kuin minä, mutta pelin
seuraaminen vierestä oli ihan yhtä jännittävää, kuin itse pelaaminen. En muista
tosin paljoakaan siitä, miten ja milloin Warpedia pelasimme. Peli oli kuitenkin
todennäköisesti joululahja.
Pelin teema on sarjan parhaimmistoa.
Pelin juoni on hyvin
samantapainen Crash Bandicoot 2:n kanssa. Crash kerää voimakristalleja ja
timantteja pelastaakseen maailman klassiselta pahikselta Dr. Neo Cortexilta ja
uudelta tuttavuudelta, Aku Akun pahalta kaksoisveljeltä, Uka Ukalta. Kyllä,
ensimmäistä kertaa pelisarjassa Aku Aku –naamio osaa puhua. Crashin sisko Coco
Bandicoot on myös isommassa roolissa, ja hän on monessa kentässä pelattava hahmo.
Uusia bossejakin on vanhojen tuttujen rinnalla, ja joka kentässä on paljon
mielikuvituksellisia ja hauskoja vastuksia. Suosikkejani ovat kaksipäiset
jättiläiset kentässä Double Header, ja Egypti-kenttien ”spikey mummyt”, jotka
ovat kirjaimellisesti piikikkäissä arkuissa pomppivia vihaisia muumioita. Luit
oikein.
Nappien päältä voi hypätä aikaportaaliin.
Kiinan muuri ja Pura-tiikeri.
Jälleen kerran timantin saa, kun
on kerännyt kaikki laatikot kentässä ja päässyt sen läpi. Crash 2:n tapaan
kentässä toki saa kuolla niin monta kertaa kuin haluaa, kunhan laatikot on
kaikki rikottu. Tällä kertaa hommaa on helpotettu entisestään, kun valikossa näkyy
myös kentän laatikoiden määrä. Pelaaja siis tietää etukäteen, montako laatikkoa
kentässä on. Bonus-kenttienkin laatikot lasketaan mukaan, mutta suurin osa
niistä on todella helppoja, joten ongelmaa ei pitäisi olla. Joissain kentissä
on myös erityinen salareitti niille, jotka ovat selvinneet tarpeeksi pitkälle
kuolematta. Tämä on pieni pala Crash 1:n tunnelmaa, ja tuo haastetta
pelaajalle.
Peli sijoittuu ”Time Twister
Machineen”, eli Dr. N. Tropyn rakentamaan aikakoneeseen, jossa on viisi eri
maailmaa, joissa kussakin on viisi kenttää + bossi. Uusi maailma avautuu aina,
kun edellisen bossi on voitettu. Ensimmäistä kertaa sarjassa bossitaistelun
jälkeen pelaaja saa uuden supervoiman, jotka sitten ovat käytössä koko
loppupelin ajan. Ensimmäinen voima on tehostettu body slam, josta on hyötyä
ehkä korkeintaan kaksi kertaa koko pelin aikana... Aika turha siis. Seuraavat
voimat ovat kaksoishyppy ja death spin tornado, jotka antavat mahdollisuuden
hypätä korkeammalle ja pitemmälle, ratkaisten monta ongelmaa seikkailun aikana.
Neljäs ja mielenkiintoisin voima on hedelmäsinko, jolla voi rikkoa laatikoita
ja tuhota vihollisia pitkän matkan päästä. Mielestäni sinko on vähän liiankin
tehokas ase, sillä se ei kuluta Crashin wumpa-varastoa laisinkaan, ja kaikki viholliset
kuolevat välittömästi osuman saatuaan.
Viimeinen supervoima liittyy
tiukasti toiseen täysin uuteen elementtiin Crash-sarjassa. Kentistä voi myös
ansaita reliikkejä, jotka saa läpäisemällä kentän tietyssä ajassa. Crash dash –voiman
avulla pelaaja voi juosta kentän läpi huomattavasti nopeampaa, kuin
normaalisti. Reliikkejä on kolmenlaisia: Safiiri, kulta ja platina. Safiiriset
reliikit ovat erittäin helppoja saada, kun taas kulta ja platina vaativat
oikeasti taitoa ja kärsivällisyyttä. Toki keltaiset sekuntilaatikot auttavat
hieman. Niiden avulla kelloa voi pysäyttää muutamaksi sekunniksi säästäen
aikaa. Mielestäni reliikit ovat erittäin hyvä lisä peliin, sillä sen ansiosta
peli ei ole täysin ohi maailman pelastamisen jälkeenkään. Omat huippuajat voi
tallentaa kortille, ja eri pelaajat voivat siten vertailla aikojaan. Platinan
jälkeen voitettavina ovat vielä pelin kehittäjien huippuajat, joita on jo
erittäin vaikea päihittää.
Pelin maisemat ja asetelmat ovat
mielenkiintoisia verrattuna esimerkiksi ensimmäiseen Crashiin. On egyptiläistä
ja arabialaista kenttää... On muinaisia dinosauruksia ja futuristisia
kaupunkeja. Crash ja Coco ratsastavat ja ajavat monilla eri välineillä, joihin
lukeutuu suloinen tiikerinpoikanen Pura, vesiskootteri, moottoripyörä,
lentokone ja vasta kuoriutunut vauvadinosaurus nimeltä Baby-T. Suosikkikenttäni on Tomb
Wader, jossa pitää kikkailla nousevan ja laskevan vedenpinnan kanssa
egyptiläisessä rauniossa. Eniten inhoan moottoripyöräkenttiä ja
vesiskootterikenttiä, jotka ovat aivan liian epämääräisiä. Laatikoita on
hankala huomata, ja eksyminen on helppoa. Moottoripyöräkentissä taas kontrollit
ovat huonot, mikä tekee Crashin ohjaamisesta maaliin hankalaa.
Egyptikentät ovat suosikkejani!
Joka pelissä juostaan jotain karkuun. Tällä kertaa dinosaurusta.
Warpedin soundtrack on jotain
aivan uutta verrattuna sarjan kahteen ensimmäiseen osaan. Pelin päätunnari on siisti
ja mieleenpainuva, ja se toistuu erilaisina versioina pelin bonus-kentissä. Heti
ensimmäisen kentän raita on mahtava, sillä se tuo pelaajalle suuren seikkailun
tuntuman. Muut raidat liittyvät tiiviisti kentän teemaan ja aikakauteen.
Raita kutsuu keskelle seikkailua!
Miinuksena sanottakoon, että osa
timanteista vaatii pitkää backtrackingia, mikä tuntuu aina jotenkin väärältä.
Varsinkin futuristisissa kentissä on hankalaa liikkua takaperin, kun viholliset
ovat hankalia, ja osa lattiasta toimii liukuhihnaperiaatteella joko eteen- tai
taaksepäin. Ison miinuksen saa myös kenttä Area 51?, joka on aikamoista
hevonkakkaa. Pimeässä moottoripyörällä ajaminen on tuskaista ja hankalaa, ja ne
perhanan UFOt ovat jatkuvasti tiellä.
Tuskan parahdus.
Suurin osa kokemuksistani ovat
kuitenkin erittäin positiivisia. Crash Badicoot 3: Warped on ehdottomasti
monipuolisin Naughty Dogin tuottamista Crash-peleistä. Siitä riittää iloa
pitkäksi aikaa, ja se on vanhentunut arvokkaasti. Erilaiset supervoimat ja
reliikkien metsästys olivat tervetulleita lisiä sarjaan. Tästä sarja jatkuu
autopelillä Crash Team Racing, josta todennäköisesti kirjoittaa joku muu, kuin
minä. Innolla jäämme odottamaan sitä! Aurinkoista takatalvea kaikille!
- Lissu
Osaatko neuvoa, miten pääsee kenttiin 25 ---->
VastaaPoistaEli kun olen pelannut radan 25, niin seuraavia ratoja ei tule minnekään. Mitä tulisi tehdä?