Hei! Lissu tässä. Tänään on aika
kirjoittaa minulle rakkaasta pelistä, joka on säilyttänyt paikkansa sydämessäni
vuosien ajan. Kyseessä on
tietenkin Ecco the Dolphin: Defender of the Future. Tämä fantasiaa ja scifiä yhdistelevä
peli julkaistiin sekä PS2:lle, että Dreamcastille. Itselläni on PS2-versio,
joka on itseasiassa aika harvinainen peli. En tiedä itseni lisäksi juurikaan
suomalaisia, jotka olisivat tätä pelanneet. Toki peli on tuttu myös Lunitsille
ja murmulle, jotka ovat minun kauttani peliin tutustuneet.
Pelin tarinan on kirjoittanut
scifikirjailija David Brin, jota on kiittäminen hyvinkin monimutkaisesta
juonesta. En jaksa siitä selittää enempää, mutta sanottakoon, että en vuosien
pelaamisen jälkeen vieläkään ole oikein perillä siitä, mitä pelissä tapahtuu. Peli
jakautuu neljään eri saagaan, jotka ovat kaikki virkistävän erilaisia. Pelin
pahiksia ovat haikalojen lisäksi vihamieliset alienit, jotka aikovat valloittaa
Maan. Jotenkin pelin sankari sitten päätyy jahtaamaan alienien varastamia ”lahjoja”
erilaisiin maailmoihin. Paremmin en osaa juonta selittää. Ehkäpä alkuvideo
kuitenkin avaa hieman pelin maailmaa teille lukijoille:
Intron jälkeen peli alkaa
kauniissa maisemissa, kun Ecco-delfiini suorittaa pikaisen tutorialin ja
tutustuu ympäristöönsä. Eccolla on otsassaan viisi tähden muotoista merkkiä. Ensimmäinen
kenttä Aquamarine Bay antaa pelistä sellaisen kuvan, että se on tehty
pikkutyttöjä varten. Söpöt delfiinit, valaat ja ylihempeä musiikki ovat kieltämättä
hieman harhaanjohtavia. Peli kuitenkin vakavoituu kenttä kentältä, kun juoni
alkaa pikkuhiljaa avautumaan pelaajalle.
Pelissä vaikeutta lisää se, että
Eccolla on rajattu happimäärä. Tämä hankaloittaa esimerkiksi tunneleissa
uimista. Hapen lisäksi Eccolla on perinteinen health-mittari, jota voi parantaa
syömällä kaloja. Pelissä kerätään
vitalit-kristalleja, jotka kasvattavat health-mittaria hieman. Muut delfiinit
ja erilaiset taikakristallit puhuvat Eccolle ja antavat ohjeita (monesti hyvin
vaikeasti ymmärrettäviä) ja kommentteja. Ecco osaa myös hypätä ilmaan ja tehdä
erilaisia temppuja, joita on hauska katsella. Ensikertalaisille Eccon
ohjaaminen voi olla vaikeaa, mutta kontrolleihin tottuu kyllä nopeasti.
Pelin alussa metsästetään myös
erilaisia supervoimia, jotka auttavat Eccoa matkallaan. Voimia käytetään läpi
pelin erilaisissa tilanteissa, joissa normaali Ecco ei pysty etenemään. Eccon
ystävät läpi aikojen myös opettavat hänelle erilaisia lauluja, joilla voi
esimerkiksi saada hain pään sekaisin tai ohjata rauskuja läpi tunneleiden.
Lauluja ja voimia täytyy osata käyttää pelin eri osissa, jotta Ecco pääsisi
eteenpäin.
Ensimmäinen saaga on pelin
helpoin, mutta siihenkin sisältyy omat vaikeutensa. Koko pelin pelottavin
bossi, suuri valkohai, täytyy voittaa heti toisessa kentässä. Neljäs kenttä
Four Ways of Mystery on pelin raivostuttavimpia ja vaikeimpia, ellei tiedä
tarkalleen, mitä pitää tehdä. Saagan tarkoituksena on löytää vaihtoehtoinen
reitti Atlantikseen, jossa kummallinen kristallipilari ”The Guardian” on
rikkoutunut alienien hyökkäyksen seurauksena. Saagan ympäristö on kaunis ja trooppinen.
Vaikeita vastuksia ei juurikaan ole, vaan Ecco taistelee suurimmaksi osaksi
haikalojen kanssa. Ainoan miinuksen saa kenttä Atlantis Lost, jonka design
olisi voinut olla erittäin kaunis, mutta varsinainen toteutus on lähinnä outo.
Ystävä opettaa Eccolle, miten haita huijataan.
Muita maininnan arvoisia kenttiä
ovat Roaring Forces ja Up And Down, joiden upea soundtrack siivittää upeita
ympäristöjä. Roaring Forces on pelin ainoa takaa-ajokenttä. Up And Down
sisältää kaksi bonuskenttää, jotka voi tietääkseni avata vasta pelin loputtua.
Kristallit auttavat Eccoa pelin kuluessa.
Seuraava saaga on hieman
mielenkiintoisempi. Ecco matkustaa läpi ajan vaihtoehtoiseen tulevaisuuteen,
jossa delfiinit on orjuutettu rakentamaan vaarallista asetta. Vesi on tummaa ja
likaista. Delfiinit ovat yksinäisiä ja jakautuneet erilaisiin ryhmiin, jotka
yrittävät pärjätä tässä kuolevassa maailmassa. Saagassa seikkaillaan ihmisten
rakentaman koneiston läpi ja yritetään pelastaa yksi ”lahjoista”. Kentät ovat ensimmäistä saagaa
mielenkiintoisempia ja huomattavasti vaikeampia. Ensimmäinen kenttä Shrine of
Controversy on kaunis ja melankolinen. Sen jälkeen luvassa on muun muassa
perinteistä gridlock-puzzlea, tunnelisokkeloa ja muuta mukavaa. Kenttä nimeltä
Perpetual Fluidity on monien mielestä koko pelin vaikein, sillä siinä on helppo
mokata, eikä pelin antamat kryptiset ohjeet auta paljoakaan. Kaikenkaikkiaan
saagan kentät ovat sellaisia, että pelaajalla ei ole hajuakaan, mitä pitää
tehdä. Jotenkin ne kuitenkin menevät läpi, kun tarpeeksi yrittää!
Shrine of Controversy ja tummanvihreät vedet.
Saagan viimeinen kenttä Sleeping Forces of Doom on pelin hauskin bossi.
Pelin kolmas saaga on ehdoton
suosikkini. Maailma on jälleen kerran vaihtoehtoinen tulevaisuus, jossa
delfiinit ovat jakautuneet ”klaaniin” ja ”vastarintaan”. Saagassa esiintyvät
erittäin coolit punkkaripahisdelfiinit ja vihreät vastarintadelfiinit. Maailma
on värikäs ja mielenkiintoinen. Kentät ovat ainakin omasta mielestäni vielä
vaikeampia, kuin edellisen saagan. Olen kuitenkin pelannut ne niin monta kertaa
läpi, että tiedän tarkalleen, mitä pitää tehdä.
Ensimmäisessä kentässä on koko pelin raivostuttavin kohta, kun Ecco
pitää kuljettaa turvallisesti niiden himskatin näkymättömien kuolemalonkeroiden
ohi. Saagassa on myö legendaarinen
Hanging Waters –osio, jossa Ecco seikkailee korkealla ilmassa leijuvien
vesiputkien avulla kohti tulivuoren huippua. Osio on vaikea, mutta kaunis.
Siitä saisi hyvän juomapelin, jossa pitää ottaa shotti joka kerta, kun Ecco
tippuu satoja metrejä kohti kuolemaansa. Saaga loppuu pelin mielenkiintoisimpaan
bossiin, Mutacloneen, joka minun puolestani olisi saanut olla koko pelin
viimeinen vastus. Näin ei kuitenkaan ole... Valitettavasti.
Vihreät delfiinit kuuluvat vastarintaan.
Upeaa designia ja klaanin insinööri-delfiini.
Hanging Waters -kentissä liikutaan ilmassa leijuvissa vesikuplissa ja tunneleissa.
Viimeinen saaga on oikeasti
täyttä hevonkakkaa. H. R. Giger –tyyppiset alienit ovat valloittaneet Maan ja
pitelevät itsellään viimeistä varastamaansa ”lahjaa”. Nämä raivostuttavat mutta
onneksi lyhyet kentät ovat hyvin mitäänsanomattomia verrattuna edelliseen
saagaan. Niissä on todella ärsyttäviä minialieneita, jotka hyökkäävät jatkuvasti
kimppuun, eikä taustalla ole edes musiikkia. Peli loppuu ”bossiin”, jossa pitää
osua alienikuningattaren sydämeen miljoona kertaa ilman happea. Olen pelannut
nämä viimeiset kentät muistaakseni vain kerran. Pelin pitäisi loppua
Mutacloneen eikä mihinkään surkusaagaan!
Yleisesti ottaen Ecco the Dolphin: Defender of
the Future on hankala peli. Kentät ovat moneti erittäin pimeitä, joten
on hankalaa nähdä, mitä pitäisi tehdä seuraavaksi. Ympäristöt ovat myös todella
laajoja. Jos pelissä pitää esimerkiksi löytää yksi delfiini, jolle pitää puhua,
voi tehtävä olla vaativa. Pienet kohteet hukkuvat suureen ympäristöön. Pelissä
on myös hyvin paljon glitchejä, joiden ansiosta Eccon voi ohjata kentän ”ulkopuolelle”.
Monesti näin käy vahingossakin. Monet kentät aiheuttavat ainakin minulle tietynlaisen pelkotilan, kun Eccon ympärillä on pelkkää tyhjyyttä kilometrien verran, eikä veden pintaa tai pohjaa näy.
Ensikertalaisten
on myös vaikea keksiä, mitä kentissä pitää tehdä. Pelin antamat vihjeet ovat
monesti erittäin kryptisiä, eikä osassa kenttiä ole oikeasti mitään järkeä.
Dreamcastin versiota on myös (kuulemma) hankala ohjata, joten jos aiot peliä
pelata, niin tee se PlayStation 2:lla.
Sitten kuitenkin positiivisiin
asioihin. Eccon juoni ja ympäristöt ovat mielenkiintoisia. Soundtrack ja äänet ovat
loistavia. Kolmas saaga on niin hieno, että se ansaitsisi oman pelinsä.
Suosikkikenttäni pelissä on Lair of Evil, jonka design ja tunnelma ovat
loistavia. Vaikeatkin kentät ovat pelattavia ja palkitsevia, kun ne pääsee
läpi. Ecco: DotF oli hyvin pitkään suosikkipelini, ja pyörinkin pitkään netin
Ecco-fanisivuilla. Rakkaus delfiineihin syttyi myös samoihin aikoihin, kun sain
pelin aikoinaan ala-asteen viimeisillä luokilla. (En muista tarkkaan, minä
vuonna pelin sain.) Pelin ilmestyessä vuonna 2000 se oli graafisesti erittäin
upea peli, jonka ympäristöt tuntuivat realistisilta. Tällaisia vedenalaisia
pelejä saisi olla enemmänkin! Voin vain kuvitella, miltä Ecco näyttäisi
modernilla tekniikalla toteutettuna. Pelin grafiikat ovat tänäkin päivänä
hienot. Varsinkin Hanging Waters –osio on edelleenkin upea!
Lair of Evil ja mystiset käytävät.
Hankaluudestaan huolimatta Ecco
the Dolphin: Defender of the Futurella on paikka sydämessäni. Tulen pelaamaan
sen vielä monesti läpi. Peli ei ole yhtä rakastettu klassikko, kuin sen aiemmat
osat, mutta minulle se on ainoa oikea Ecco-peli. Harmillisesti sarjaan ei ole
tulossa uusia osia. Mutta ken tietää, ehkä vielä joskus joku keksii tehdä
delfiini-aiheisen pelin, jossa seikkailtaisiin kauniissa trooppisessa meressä!
Aurinkoista kesänalkua kaikille
lukijoille!
- Lissu
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti