Tälläisen pitkän ”kesälomatauon” jälkeen, on hyvä palata
pelien kummaan maailmaan. Ainakin omia lomia ja työntäyteistä elämää voi sanoa
jotenkin järkeenkäypäksi tekosyyksi blogihiljaisuudelle omalta osaltani. Ja
koska aikomukseni oli jo kirjoittaa teksti aikoja sitten, ajattelin kirjoittaa
sen pelistä, jonka pelaamisen aloittamisen aloitin erittäin paljon myöhemmin
kuin muut. Missasin siis jälleen hypejunan. Kaikki ympärilläni olivat aina
kehuneet kyseistä peliä, mutta itse aikoinaan läppärini (tai vanhempaakin
vanhemmista käytetyistä osista kasatusta pöytäkoneesta) kanssa olin skipannut
kyseisen pelin. Kun vihdoin sain
aikaseksi aloitettua pelin (oisko ollu vuoden 2012 kesällä tai syksyllä) oli
peli jo kerennyt olla markkinoilla 3 –vuotta. Pelin julkaisu Euroopassa tapahtui
PC:lle 30.10.-09 ja PS3:lle 23.10.-09. Pelin kehitti Gearbox ja julkaisi 2K.
Ennen Borderlandsia en ollut pahemmin pelannut räiskintäpelejä, sillä olin
enemmän ollut tähän mennessä strategia/fantasiapelaaja. Mitä nyt veljen
koneella joskus jotain Call of Dutya yksikseni mäiskinyt. Tähän nyt varmaan
voisi luetella pari muutakin peliä, mutta 5-15min kokeiluja ei varmaan voi
sanoa kuin huonoksi yritykseksi. Sanottakoon ampumistaidoistani näin: en olisi
osunut edes ladon seinään vaikka se lato olisi ollut naaman edessä metrin
etäisyydellä. Borderlands oli minulle ”gatewaygame”, jonka avulla siirryin myös
enemmän muihinkin räiskintäpeleihin. En siis enää vain taistellut
taikamiekoilla lohareita vastaan ja ratkonut vaikeita pähkinöitä, sillä
räiskinnästä sai ihan yhtä paljon iloa kuin näistäkin. Eikä tarvinnut käyttää
pikkuruisia olemattomia kahta aivosoluani vaikeiden arvoitusten ratkontaan.
Borderlandsissa minua kiinnosti tämän sarjakuvamainen ulkonäkö, eikä pelistä
kyllä huumoriakaan puutu. Peliin on
lätkäisty hulvattomia hahmoja, joista ehdoton kunniamaininta kuuluu cl4p-tp:lle
eli Claptrapille. He, ketkä vihaavat kyseistä hahmoa voivat nyt kuvitella
tuiman katseeni heitä kohtaan.
Pidin myös Borderlandsissa siitä, että siinä oli sellainen roolipeliaspekti.
Pystyt valitsemaan millä hahmolla pelaat, sillä eri hahmoilla on eri taitoja. Tähän peliin on saatu 4 hahmoa, jonka väliltä
voit valita: Mordecai (hunter), Roland (soldier), Lilith (siren) & Brick (berserker).
Kun ensimmäistä kertaa itse pelasin, muistaakseni pelasin Brickillä, sillä olen
aina pitäny ns. ”raskaammista” hahmoista jos minulle on annettu valinnanvaikeus
ja –oikeus.
Mutta sitten itse astiaan, eli peliin. Borderlands sijoittuu
Pandora nimiselle planeetalle, jonka maailma on tyypiltään
post-apokalyptinen. Ennen pelin
tapahtumia Atlas Corporation on löytänyt Prometheus –planeetan läheltä Vaultin,
joka tarun mukaan sisältää kehittynyttä avaruusteknologiaa. Tämä tieto herätti
tietenkin mielenkiinnon myös kilpailevien yritysten silmissä (mm. Dahl
Corporation). Pandora –planeetalla on löydettiin samankaltaisia alueita, jotka
muistuttavat jo aiemmin Pandorasta löydetyn Vaultin aluetta. Atlas ei
kuitenkaan tiennyt, että planeetta oli talvisyklissä ja kevään tullen kaikki
pahat monsterit tulevat koloistaan ulos. Atlas ei myöskään löydä planeetalta kehittynyttä
teknologiaa ja hylkää sen. Samalla Dahl Corporation ja heidän sponsoroimat
asuttautumisalukset tulevat planeetalle mineraalien perässä. Dahl Corp. ei
kuitenkaan unohda mahdollista Vaultin olemassa oloa, vaan alkaa myös etsiä sitä
mineraalibisneksen sivussa. Dahlin Patricia Tannis, xeno-arkeologi, löytää
tietoa mahdollisesta Vaultista, mikä taas houkutteli Atlasin sotilasjoukot
planeetalle. Tämä synnytti sodan planeetalle, ja sen vuoksi rikkaat jättävät
planeetan ja köyhät jäävät jälkeen (köyhät kyykkyyn!). Lähtiessään planeetalta
Dahl Corp. vapauttaa jengit ja rikolliset planeetalle.
Pala pelin karua maisemaa |
Tästä pääsemmekin itse pelissä tapahtuvaan tarinaan. En nyt
ruodi juonta hirveän tarkasti, sillä se on parempi itse kokea. Sinä olet
onnenonkija (vault hunter), jonka tehtävänä on löytää Vaultiin avain. Ikävä
kyllä tämä avain ei ole yhtenä palasena vaan se on levitelty palasina pitkin
Pandoraa. Eikä sinulla ole aikaa hukattavaksi, sillä vaultin saa auki vain 200
vuoden välein. Saat kuitenkin avuksesi Tanniksen
lisäksi mm. Guardian Angelin (radion kautta apua antava täti), Cl4p-tp:n
(tuttavallisemmin Claptrap) ja muita hullunkurisia hahmoja, joiden avulla
löydät kaksi palasta. Kolmas kuitenkin tuottaa ongelmia, sillä juonenkäänne
tulee peliin mukaan. Lähes kaikki mikä voi mennä pieleen, menee pieleen. Tulet huijatuksi ja yhteydet muuhun maailmaan
katkaistaan. Noh, mutta kuten arvata
saatamme, meidän oma onnenonkijamme selvittää nämä ongelmat ja painaa
höyryjunan lailla eteenpäin kohti uusia vaikeuksia. Uusia vaikeuksia kuitenkin
tulee ja käykin niin, että päävihollisesi Steele saa koko avaimen
itselleen. Kuten arvata saattaa,
päähenkilömme saapuu hieman liian myöhään Vaultille, sillä Steele oli juuri
kerennyt avaamaan sen. Eikä Vaultia ole täytetty avaruusteknologialla ja
aarteilla kuten tarina oli kertonut. Vaultissa on jättimäinen hirviö nimeltä
Destroyer. Tämä monsteri tappaa Steelen ja hänen joukkionsa. Sinä päästät
monsterin päiviltä sekä suljet Vaultin tämän veriteon jälkeen. Guardian Angel selittää sinulle kuinka
avaruusoliot olivat tehneet Vaultit vankiloiksi näille suurille monstereille.
Hän myös pahoittelee, että ei kertonut tätä aiemmin sillä tapahtumien piti
kulkea juuri näin. Typerä nainen... Hahmon puolesta voin kysyä vain, että
olisiko pieni vinkki ollut edes hyvä?
Pelisarjan ensimmäinen osa päättyy tähän ja toinen aloittaa
oman tarinansa tästä. Vaikka ensimmäinen peli päättyikin juonellisesti, on se saanut neljä lisäosaa. Nämä lisäosat
sisältävät pieniä tarinan pätkiä ja/tai haasteita pelattavaksi. Jokaisen
lisärin tarina kehkeytyy jonkin pääpelissä olevan hahmon ympärille. Nämä
lisärit ovat mukava lisä peliin, ja pelaaja itse saa paremman käsityksen pelin
hahmoista ja heidän taustoistaan. Ja kuten aiemmin mainitsin, pelisarjasta on
kolme osaa. Ehkä tulen vielä kirjoittamaan myös niistäkin. Ehkä en. Aika
näyttää ;)
Over ’n’ out
-murmu
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti